пʼятниця, 15 січня 2021 р.

 МАЙБУТНЄ як РЕАЛІЗАЦІЯ ЛОГОСІВ З НООСФЕРИ (всіяних авторами-фантастами).

От уже другий день, як Новий рік і нове, третє 10-ліття Другого Тисячоліття від Р.Х. остаточно почались (ну, майже, ще китайського Нового року дочекаємось). У зв'язку з цим хочу поділитись думками, початими у дописі від 31 грудня - про тренди Майбутнього.
Лонгрід від кінця грудня про "потенціал відкритостті" (http://oou.org.ua/2020/12/31/dumky-naprykinczi-2020-roku/ ) - то про майбутнє без іронії, хоча з надією. А тут - трохи белетристики ; ).
Я не один "десь чув" версії, що стратегії створення майбутнього вже давно "витають" в ноосфері? І для того, щоб знати майбутнє, треба просто влучно і вчасно їх помітити. Оскільки не цікавлюсь футурологічною філософією, то не знаю про авторів, більш модерних у цій темі, ніж Платон та Максим Сповідник ). Може, хтось із знавців підкаже.
Але я маю власні версії - хто із авторів-фантастів ХХ ст. - початку ХХІ ст. щось знав про майбутнє, і , оприлюднивши свій проєкт, його певними чином засіяли...
У мене вийшло три сценарії-версії майбутнього. Але оприлюднили його топ-5 моїх авторів.
Хочу сказати, що моє захоплення фантастикою закінчилось десь так років 37-35 тому 😉. Тому твори і автори, на яких посилаюсь - це - з позиції молодшого любителя фантастики - досить старомодно або навіть банально. Можливо, для молодших є щось переконливіше. Тому власне - це лиш мій власний досвід прочитання.
ТРИ ТОП-СЦЕНАРІЇ.
1. Американський.
Тут проєкцію майбутнього бачу у міксі двох досить віддалених авторів.
ТОП-АВТОР ПЕРШИЙ. Роберт Гайнлайн.
Текст - "Сироти небесні" ("Orphans of the Sky") (1941). Перший складник міксу.
Сюжет з алюзіями (моїми):
Борці за справедливість влаштовують революцію на гігантському космолайнері, що запущений людством до зірок для заселення нових світів. "Справедливі" перемагають снобів-офіцерів, що керують кораблем. В результаті гинуть (вимирають) усі, хто знає, для чого лайнер. Зрештою, виживають ті, хто знає: для чого жити? - щоб їсти. А керують ті, хто знає: лайнер із людством - щоб керувати. "Щаслива щопта" на чолі з Е. Маском (закреслено) Г'ю Голандом тікають на космошлюпці на підходящу планету і будують новий світ...
ДРУГИЙ складник міксу:
Дейв Еґґерс, Сфера (2013). Про цей твір багато написано. У книзі - досить очевидна проєкція сучасного панування інтернет-гігантів над світовою культурою на близьке майбутнє. Можна ще додати - певний рекавер Гакслі і Замятіна через 100 років.
Тому бачу "версію майбутнього в американських фарбах" - як певний мікс цих 2-х сюжетів ).
2. ТОп-сценарій ЄВРОПЕЙСЬКИЙ.
ТОП-АВТОР: Станіслав Лем.
ТВІР: "Повернення з зірок" (1961).
Сюжет з алюзіями (моїми):
Міжнародна координаційна рада (як ООН, тільки ефективна) втомилась боротись з генетичною агресією людини. Покінчити з проблемою вирішено раз і назавжди: усім дітям при народженні засовують у 5-ту точку великий шприц , і спеціальне щеплення (назване БЕТРИЗАЦІЄЮ) перетворює будь-яку людську особу в лагідного кролика за здатністю до агресії. Інтелект начебто не страждає.
Років через 120 після глобальної бетризації на Землю повертається космічний корабель з міжнародним екіпажем, що був запущений до бетризації, який літав до зірок. У астронавтів пройшло 6 років (космоліт літав з субсвітловою швидкістю).
Головний герой Халь Брег бачить, що світ перетворився у (цитую Лема та його героя) "ВЕЛИКЕ СЮ-СЮ". Цивілізація володіє всіма технологіями для життя в матеріальному комунізмі. Однак людям цікаво лише розважатися. Вони нікуди не прагнуть.
Колеги Халя Брега по польоту , як і він, бачать, що сучасність їх нескінченно чужа. І вони майструють новий космоліт, щоб летіти світ за очі (тобто - людство в їх особах має все одно вивчати Всесвіт). Однак Халя Брега зупиняє - любов.
Тут 40-річний (на час написання роману) Лем ще випромінює оптимізм (чого майже нема у його пізніших творах). Виявляється, любов перемагає навіть "Сю-Сю", НАВІТЬ наслідки бетризації. Так, кохана героя іде на ризик жертви власним життям, щоби врятувати його від самогубства (для обох все скінчується щасливо). І нащадки небетризованого і бетризованої мають повернути в людство дещицю відваги та польоту...
Підкупає до речі, як близько в деяких деталях бачить С. Лем технічну зовнішність майбутнього до того, що ми маємо зараз (у цього автора-фантаста на такому значному часовому проміжку - суттєво краще, ніж у більшості футурологів тих поколінь).
ТОП-СЦЕНАРІЙ 3: євроазійська диктатура.
ТОП-АВТОРИ: Стругацькі. Мікс: В. Войнович, В. Сорокін, Пєлєвін.
Тут нам, сусідам Ерефії - все очевидно. Стругацькі у своїх творах блискуче розклали по поличках всі складники "Періодичної таблиці елементів", в якому перебувала їх країна за їх життя. Ми бачимо - нічого не змінилося! Все, описане у "Важко бути богом", "Населений острів", "Гидкі лебеді", "Хижі речі століття" - випукло є зараз! (не тільки в РФ, показовою є "Дрожка" із "Хижих речей віку"). Мене особисто підкупає ТОП "Важко бути богом". Дивимось зараз на Мордор - і дуже пізнаємо: і донів Ребів, і "чорних" у перемішку з "сірими", і покійного Барона Пампу (убитий на Москворецькому мосту 27.02. 2015), і навіть поєднання ДонаРумати і Арати Горбатого, який прилітає у Внуково 17 січня...
Стругацьких прекрасно доповнюють візіонери-реалісти Сорокін та Пєлєвін. А, читаючи Войновича "Москва 2042" - начебто потрапляєш на звіт репортера...
Ну, ось такі враження. Прямуємо (маршируємо під марш ? пливемо по течії?) у майбутнє в напрямках усіх трьох описаних векторів... Але ж названі твори - застерігають, а не детермінують! То ми ще поки ковалі свого щастя, а не лише футуристи-фаталісти ). Дякую за увагу ).

Немає коментарів:

Дописати коментар